D vitamīna trūkums organismā.

            d vitaminsPasaules veselības organizācijas pētījumu rezultāti liecina, ka aptuveni puse pasaules iedzīvotāju cieš no D vitamīna trūkuma. Vēl jo vairāk, ar šo problēmu nesastopas vis kādu mazattīstītu valstu iedzīvotāji, visizplatītākais tas ir Eiropā, jo īpaši ziemeļvalstīs. Tas skaidrojams ar to, ka D vitamīna sintēze ir cieši saistīta ar saules starojuma intensitāti un saulaino dienu skaitu – ziemeļos saules stari caur atmosfēru laužas slīpāk, tādēļ UV starojuma ir mazāk, līdzīgi arī saulainās vasaras dienas ātri vien nomaina tumšais rudens un ziema. Šoreiz vairāk par to, kā diagnosticēt D vitamīna trūkumu un kā no tā izvairīties.

            D vitamīna trūkums sākotnēji nav īpaši sajūtams, vēlāk tas var izausties vien kā nogurums un apātija – mums visai labi pazīstamie tā sauktā pavasara noguruma simptomi. Tomēr bieži vien tas paliek nepamanīts. Jāsaka, ka vienīgais veids, kā droši noteikt D vitamīna līmeni asinīs un pārliecināties ka to uzņemam pietiekami daudz, ir veikt D vitamīna līmeņa laboratoriskās analīzes. Tās ir par maksu, tomēr nav dārgas, jo īpaši ņemot vērā D vitamīna līmeņa jūtamās sekas uz veselību.

            Kā minēts, ziemeļvalstis ir D vitamīna deficīta riska grupa, tādēļ šādas analīzes vajadzētu veikt periodiski, vēlams vismaz reizi pusgadā. Latviešiem lielākās D vitamīna rezerves vajadzētu veidot vasaras mēnešos, kad saulaino dienu ir gana. Tajā pat laikā ar sauļošanos nevajadzētu pārspīlēt – ilgstoša atrašanās UV staros palielina iespēju sasirgt ar ādas vēzi (melonomu). Lai samazinātu UV staru kaitīgo ietekmi, lieto saules aizsargkrēmu, tomēr izvairies lietot krēmu, kura aizsargfaktors ir lielāks par 7 – pētnieki secinājuši, ka krēms ar lielāku aizsardzības faktoru d vitamīna sintēzes procesu gandrīz pilnībā apstādina. Ja tava āda ir ļoti jutīga pret saules ietekmi un ātri paliek sārta, vēlams nevis palielināt krēma aizsargfaktoru, bet gan samazināt sauļošanās laiku.

            Tāpat vari izvēlēties labāko laiku, kad sauļoties efektīvi un pēc iespējas mazāk kaitīgi – dari to no rītiem vai vēlāk vakaros, kad saules UV starojums nav tik intensīvs. Šajā laikā pirmo pusstundu vari sauļoties bez saules aizsargkrēma, tādējādi palielinot D vitamīna sintēzes devu. Papildus D vitamīnu vari uzņemt arī ar uzturu (D vitamīns lielā daudzumā atrodams tādos produktos, kā olu dzeltenumi un aknas), tāpat vari lietot aptiekās pieejamos uztura bagātinātājus un vitamīnu produktus.